Позитивниот краен биланс за пазарот на трактори, со кој завршува 2019 година, е со пораст од 5% во однос на 2018 година. Средно-нискиот опсег на моќност, кој учествува со 52% од над 191 илјади продадени возила минатата година, расте. Месеците што доаѓаат се засенети од голема неизвесност поврзана со развојот на пандемијата „Ковид-19“.
Европскиот пазар на земјоделски трактори ја затвора 2019 година со над 154 илјади продадени единици, со раст од 5% во однос на претходната година. Ова го објави Cema, Здружението на европски производители на земјоделски машини, кое го објави својот извештај за крајот на годината, на почетокот на март.
Преовладуваат машините со мала моќност
Растот во 2019 година, вклучува претежно машини со средно-низок опсег на моќност, оние до 75 kW, што сочинуваат повеќе од половина од пазарот (52%), освојувајќи уште еден процентен поен во 2018 година. Спротивно на тоа, опсегот над 221 kW губат (-4%), додека средно моќните сочинуваат скоро една четвртина од вкупниот број продадени возила. Географски, континенталниот пазар продолжуваат да го водат Франција и Германија. Кај вете европски „локомотиви“ отпаѓаат – соодветно – 16% и 15%, иако 2019 година се карактеризираше со дивергентна динамика. Париз забележа значително зголемување на продажбата, пораст за 26% (што одговара на 31.102 возила) со фокус на средна моќност, додека Берлин забележа помал пораст од 5%. Германската бројка во целост ги отсликува трендовите на континентот, како од гледна точка на процентите на раст, така и од динамиката по влегувањето во сила на регулативата. Веднаш зад Франција и Германија, Италија (со 1% во 2019 година) останува на третото место во Европа со 10% удел, по што следат Шпанија и Велика Британија, кои ја затворија 2019 година во линија со другите европски земји. Меѓу „малите“ пазари, вреди да се напомене дека Балканот (Босна, Хрватска, Србија и Црна Гора) забележа двоцифрен процент на пораст, како и Шведска (+ 15%) и Австрија (+ 11%).
Турција длабоко во црвената
Кризата во Турција продолжува. По пикувањето во 2017 година, кога продажбата на земјоделски трактори достигна 72.900 единици, во следните две години пазарот повеќе од преполовен, достигнувајќи 26.000 машини во 2019 година. Падот на секторот – објаснува Cema – не се должи само на влошувањето на националното економско сценарио , девалвација на турската лира и пораст на каматните стапки, но и на растот на цените на земјоделските увози, што достигна неодржливо ниво за турските земјоделски бизниси.
Трактори, спектар на генерализирана рецесија
За остатокот од годината, белешката на Cema претскажа благ пад на европскиот сектор. Не е вистинска рецесивна фаза, туку „пауза за размислување“, што – како што предвидуваше Cema – ќе биде проследено со одредено закрепнување на прометот. Предвидувањата беа дистрибуирани на почетокот на март, односно пред епидемијата „Ковид-19“ да прерасне во глобална пандемија, што доведе до тоа многу влади – не само италијанската – да се одлучат за блокирање на несуштинските активности и затворање на границите. Кризата влијаеше и на агро-механичкиот сектор и од страната на побарувачката и од понудата, додека неколку производители решија да ги запрат своите дејности. Денес најголема непозната е поврзана со враќањето во нормалата: колку побрзо ќе заврши „исклучителната состојба“, толку побрзо земјоделските машини ќе се појават повторно во полн капацитет.
Валентина Соколовска
Зелена берза