Компир со обоено месо

(Oвој напис е објавен на: October 9, 2018)

kompir

Компирот со обоено месо е речиси непознат, можеме да го најдеме во некои супермаркети како “егзотичен” зеленчук и тоа е штета што не знаеме колку во исхрана и здравјето се многу вредна храна, која кулинарски и украсно можи да понуди многу креативни можности. Ова не е некоја ГМО креација, но овие се нови сорти добиени од конвенционалните вкрстувања на оригиналниот материјал од Андите, татковината на компирите, каде што земјоделците се уште ги одгледуваат, ги јадат и ги имаат овие стари сорти, како и нови кои произлегуваат со нивно вкрстување.
Со помош на диви и домашни сорти на Андите со вкрстување со традиционалните со модерни сорти на компир, холандски одгледувачи успеаа да создаде нови сорти компир со обоено месо кои ги исполнуваат денешните критериуми за квалитет.  Убаво е да се знае дека во Андите има околу 4.000 домашни видови, приота не е само формата, бојата на кожата и месо, но исто така и на карактеристики како што се отпорност на суша, студ, болести и штетници. Новите сорти со обоено месо се со висока хранлива и здравствена вредност (содржина на антиоксиданси, како што антоцијани, каротини, фенолни соединенија (клорогенска, кафеинска и кумарински киселини), витамин Ц и други понизок ГИ гликемичен индекс, со поголема содржина на растителни влакна, итн) , денес стана многу интересно за нас, не само како “обоена егзотична” на Андите.

Компир – здрава намирница

Новите сорти на компирот со обоено месо, не се за нас само во исхраната, медицински и украсни интересни, но, исто така, бидејќи се нови вкусови и право гастрономски богатство и откривање. Дневна потрошувачка на 200 гр компири ќе ги обезбеди дневните потреби со 30% калиум, 15 до 20% магнезиум, 17% на фосфор, 15% бакар, 14% железо, 13% манган, 6% и 3% од јод на флуор. Суровите влакна се важни за правилно варење и движењето на дебелото црево во компирот има само околу 2,5%, а кои произлегуваат од клеточните мембрани (целулоза, пектин, хемицелулоза и лигнин). Со уживање во компирот со кожата се зголемува варењето со корисни влакна. Забележана е важноста на компирот и киселата зелка уште во времето на долги едрења, кога се запознавме дека дека скорбут (што се случува во отсуство на витамин Ц) не се случи во бродови кои понеле компири и зелка, и затоа тие се задолжителни за долго навигација.

kompir1

Со компирот против глад

Компирите би можеле да спасат да не гладуваат на пораст на населението во светот, и се произведува во околу 130 земји, од јужниот дел на Чиле на Гренланд, од нивото на морето до 4700 метри надморска височина. Ефикасноста на компирот во користењето вода во споредба со другите земјоделски култури ќе му даде на компирот уште поголемо значење во производството на храна. Ова е веќе евидентно во земјите во развој каде областите за одгледување компири растат.

Компири по хектар може да обезбеди 2-4 пати повеќе во износот на храна од житото и дава најмногу храна по литар консумирана вода во однос на најважните земјоделски култури и за седум пати поефикасен во искористувањето на водата од житарките.

Влијанието на глобалното затоплување врз земјоделските култури, исто така, не треба да се запостави. Сушни години, кога станува збор за прекумерно загревање на почвата, се покажа дека има лоши последици, не само во приносот, туку и на квалитетот на компири. Компирите,бараат  многу помалку вода отколку споменатите водечки култури (ориз, пченка и пченица), и има помалку барања за вештачко ѓубриво (азот, фосфор).

Поради нездрава исхрана, лошите навики во исхраната и недостаток на движење, може да се очекува дека во 2020 година повеќе од половина од населението во светот ќе имаат прекумерна тежина. Прекумерната тежина ги носи ризиците за многу болести, како што се дијабетес, кардиоваскуларни болести и рак. Неоправдано се смета дека е компирот е храна што е погуста. Спрема друга храна која е богата со јаглени хидрати, компирот има релативно малку калории. Компири, освен јаглехидрати, содржи минерали, витамини, антиоксиданти. Оттука, на пример, компирот со една просечна големина од 150 g  може да ги задоволи 25 до 40% од дневните потреби за амино киселини, лизин, леуцин, изолеуцин и триптофан. Компирот е богат и со  витамини и во прехраната каде што се троши околу 300 гр компири дневни се внесува со  тоа 70% од дневната потреба за витамин Ц, околу 36% од витамин Б6, 20% од витамин Б1, 16% од пантотенска киселина, 8% од витамин B2. Од минерална компонента, најважен  е калиум, што придонесува за откиселување на организмот.

Потребата од наводнување

Сортата Double fun има комбинација од виолетова и бела боја, прилично има солидна конзистенција и е со малку крем и неутрален вкус. Сортите Виолетова кралица, Сината ѕвезда, Виолета и Ања се карактеризираат со посебен вкус и боја. Ако сакате да ја зачувате максималната боја на компирот при готвење, мора да се готви во лушпа. Компирот некогаш ги спасил Европејците од глад во времето на развојот на фабриките и на некој начин го овозможи нивниот технолошки развој. Како што стојат работите денес, водата станува нов ограничувачки фактор за зголемување на земјоделското производство. И покрај тоа што компирите ефикасно користење на водата, не треба да се заборави дека високи приноси, 40-60 t / ha се однесуваат на полиња 32 до 48 t вода / ha.  Затоа, интензивно производство (високи инвестиции во сертифицирано семе, вештачки ѓубрива и заштитни средства) многу лесно станува дискутабилно дали водата станува лимитирачки фактор за родот и квалитетот на компирот. Ова ни покажува дека и покрај фактот дека компирот ефикасно ја користи  водата, за добар квалитет во наши услови е потребно изедначено водоснабдување, односно наводнување. Некои го замеруваат на компирот високиот гликемиски индекс, односно брзото ослободување на гликоза, треба да се физички активни луѓе и спортисти, но не и  луѓе кои имаат повисоко ниво на шеќер во крвта  Друг приговор е дека може да содржи токсични количини на алкалоиди соланин и каконин. Поголеми количини на овие алкалоиди се јавуваат само во стари,  оштетени или во позеленети компири, и зголемување на нивното присуство е лесно препознатливо преку неговиот горчлив вкус и “палење” во устата, така што не постои никаква опасност. Ако се присутни алкалоиди (соланин и каконин), тие предизвикуваат акумулација на ацетилхолин невротрансмитер. Корисно е да се знае дека сорти кои се објавени пред признавање пронајдено е  да имаат помалку од максимално дозволениот износ на алкалоиди (ова е максималната дозволена количина за кои се смета дека не е штетно).  Предупредуваме да не се мешаат пречки предизвикани од јадење суров компир со алкалоиди (соланин и каконин), бидејќи тие се од различна природа и се јавуваат, слична како кај соја, од присуството на инхибитори на протеолитички ензими со кои  компири и соја и други растенија, се заштитуваат.Алкалоиди (соланин и каконин) се стабилни до 280oC и со термичка обработка на компири (готвење, печење)  не се уништуваат алкалоиди. Понатаму, како што повеќето алкалоиди се под лушпата, поголемиот дел од присутните алкалоиди се отстранети со лупење. И покрај приговорите покренати од страна микробиотичарите, од гледна точка на исхраната на населението, компирот останува незаменлива и неизбежна здрава храна.

Компирот е нашата трета култура, што е важна во исхраната на населението, според новите сознанија, тоа ќе биде и утре во исхраната на населението, како и во индивидуалните диети за  здравјето на  поединци. Се смета дека знаеме се за компири или барем најважното; богати со јаглехидрати, кои содржат околу 1-2,5% сурови влакна и околу 2% протеини, витамини Ц и витамин Б се важни витамини и калиум. Подоцна, сфативме дека компирот има повеќе од тоа, односно дека компирот има добро позиционирано место на здрав зеленчук богат со антиоксиданти. Во киселинско-базната рамнотежа  компирот придонесува за висока содржина на калиум  за базна реакција на телото и за одржување на нормален крвен притисок Според нутриционистичка препорака, 80% од нашата храна треба да биде метаболички алкална и само 20% метаболички кисела. Дури и од овој аспект компирот е важна и здрава храна во нашата исхрана.

Компирот не дебелее

Прво, митот за компири како храна која е дебелее не е точен. Најчеста причина за таков став е приготвувањето на компирот со многу маснотии што во секој оброк,  ја зголемува калориската вредност. Може да се најде дека компирот има релативно висок гликемичен индекс (ГИ). По варењето на јагленохидратите на компирот, гликозата брзо стигнува до крвотокот. Растот на гликозата во крвта може да се намали со јадење компири со друга храна со низок гликемиски индекс, како и со киселост во ист оброк. На пример,закиселената компир салата има 25% понизок гликемиски индекс од самиот компир.

 

 

Валентина Соколовска

за Зелена берза

Share Button